teisipäev, 23. jaanuar 2018

Mida oskab 1,4 aastale laps.

See kuu on kohe nii hästi alanud, et postitusi tuleb ka, nagu seeni peale vihma. 
Uue nädala alguses on oodata piltide rohket postitust.

Täna, aga saab lõpuks lugeda sellest, mida meie Tipsu selles eas oskab, ei oska, palju räägib (etteruttavalt, et palju). 

Etteruttavalt, et postitus on pikka.

Kõigepealt:


* ta magab ilusti oma voodis (magama jääb küll meie kaisus, aga kui ära tõstame magab ilusti edasi);


* ta magab oma toas (seda juba pikka aega. Meie juurest võõrutasime ta niimoodi ära, et panime oma voodisse magama, aga magasime tema voodi ees põrandal, et ta voodist alla ei keeraks või kui ärkab, siis oleme kohe olemas. No harjumise asju ju. Kõigile uus. Õnneks läks see suht libedalt ja tänaseks pole mingit probleemi);


* oleme pikka aega lutivabad (Seegi läks meil väga valutult, sest lõunauned hakkasid olema ilma lutita ning ühel õhtul piisas talle ainult lutipudeli lutist. Jõi oma pimpsutit ja magas. Sealt saigi alguse lutist võõrutamine, mis läks väga ilusti. Peale seda ei tunne ta ise luti vastu huvi ega pole pakkunud ka);


* ta jääb magama piimaga, mis teeme lutipudelisse (lutipudelit saab ainult õhtul magama minnes (vahel teen talle ka kaasa kui kuhugi kaugemale kodust lähme)(püüame sellest ka võõrutada, mis on andnud ka juba natuke tulemusi, sest väikese tõbisusega, mis meil on, olen pakkunud teed ja vett, mitte piima);


* ta sööb meil hea meelega kõike (muidugi on mõni asi mida ei söö, sest see on kibe või võõra maitsega)(kui süüa tahab ütleb "mämmi" kui juua "uaa"; juustu "jutu", viinerit "vinku", kook "kooki", putru "putu", saia "saia", sinki "siki";


* ta püüab end ise riide panna (ta teab kuhu käivad tukid ehk sokid, püksid, pluusid ja bodid, ta teab, mis on sall ja müts, saapad)(kui nt. pluusi, tudukad, bodi kätte saab, siis udib seda kaela ja kui kaelas, siis käib mööda tuba ringi; või püksid, sukad, retuusid kätte saab, siis udib neid jalga, kui kas või üks jalg on sees, siis jalutab sellega toas ringi ja näitab oma oskusi (vahel satuvad püksid ka pähe);


* ta teab, et kui õueriided võetakse, siis minnakse õue tuttu (ta magab meil väga hea meelega õues), ning on vaja kreemi või huulepulka panna (ise ütleb pulka, keemi);


* ta on ise hakanud huvi tundma poti vastu (teab, et seal istutakse ja tehakse piss, piss. Ise ütleb ka nii kui potile istuda tahab. Meie teda sundima ei hakka, sest olen lugenud omajagu lugusid, kus lapsed on väga tublid potil käiad ja siis ühel hetkel ei taha)(vahel keerab mõne asja tagurpidi kuhu istuda saab ja ütleb pissu, pissu);


* ta oskab viia asju prügikasti (meil on selline peberkott, kuhu käivad sorteeritud prügi (kiled, ajakirjad, pudelid jne), kui palume tal sinna midagi viia, siis viib hea meelega;


* ta tunneb huvi töökasvatusest (aitab tasse kööki viia kui suurestoas kohvi joome, võtab kapilt tolmu, püüab harjaga pühkida, aitab nii pesumasinat kui nõudepesumasinat täita/tühjendada, teab, kuidas ahju köetakse ning tuli on aiai, jäljendab söögi tegemist, aitab riideid kuivama panna ja sahtlitesse, teab kus on mässud ja toob kui ütleme jne). Ühesõnaga töökasvatus on meie igapäevane tegevus;


* ta tunneb huvi ka ise söömise vastu, mida laseme teha, aga vahel ikka toidame ka;


* talle väga meeldib ise suurele toolile ronida ja öelda "itu-itu" (naerame, et varsti saame söögitooli välja visata, sest tema ronib kohe suurele toolile, kui sööma hakkama), veel oskab ilusti diivanile ja sealt maha ronida;

* ta annab ise märku kui tal on kõht täis ja rohkem ei taha (tirib ise oma põlle kaelast ja kui küsime "kõik?", siis vastab "kõik") (kui suurel toolil istub, siis hakkab end ise maha libistama öeldes "maha");

* talle väga meeldib, et teda pildistatakse (ta läheb kohe edevaks ja hakkab hüüdma "piti, piti, piti");


* ta tunneb huvi trenni tegemise vastu, sest teeme seda koos ja ta püüab ka seda jäljendada (kui küsid, mis teed, siis vastan "tenni");


* ta tunneb huvi loovuse vastu (tahab väga joonistada, hüüdes "jooni, jooni". Laseme tal joonistada nii paberile kui kriidiseinale. Paberite eest peame tänama Maarja Liisi, kes meid ikka varustab);


* ta tunneb huvi muusika vastu, kui laul teda köidab, siis püüab seda järgi ümiseda või tantsib;

* ta teab, mis tehakse hüppeloomaga. Ise seda meie juurde tuues ja öeldes "üppi, üppi", ning kiikhobusega tehakse "kiika"

* tal on selge, kuidas telefoniga räägitakse (imiteerib seda mängutelefonil, ning kui mamma ehk minu ema helistab, siis läheb täitsa pööraseks ja hüüab "Mamma, mamma, mamma" ja kui telefoni enda kätte ei saa, siis järgneb väga suur ja halastamatu nutt. Tuleb ja kisub kohe telefoni ära ja paneb selle endale kõrva äärde. Ükskõik, kes helistab, siis kõik on mammad. Ükspäev imiteeris helistamist öeldes :,,Mamma, sau", ning kui mu telefon laadis ja ta selle avastas, siis karjus "mida, mida, mida? millele järgnes veel valjuhäälne jutt (tema keeles));


* ta oskab teha telefoniga pilti, ise öeldes "piti, piti";,

* ta oskab kasutada pulti ja endale sealt Peppa kordust panna. Kohe teab, kus nupule vajutada, ise hüüded Peppa, Peppa. Oskab ilusti multikaid küsida "muti, muti";


* ta saab väga hästi aru erinevatest käsklustest (te issile kalli, kalli, muah; too mässu (ise ütleb ka mäss ja toob oma toast sahtlist); too joogitops (kui küsib juua, aga joogitops on teises toas); vii see asi sinna; kus su see või see asi on; 


* ta kiidab end ise selle eest, kui ta midagi ära tegi (teeb endale pai ja ise ütleb ka "pai, pai, pai")(muidugi kiidame meie ka teda ja siis kiidab kohe ka ennast);


* ta teab, et issi läheb kohe töölt tulles pessu (paneb talle tule põlema, hüüab "tuki, tuki" need on sokid, sest need on vaja ära võtta ja siis järgneb sõna pessu, sest issi käib alati pesus kui töölt tuleb);


* ta teab, et kui vannituppa on minek, siis sellele järgneb pesu. Ise ütleb ka kohe "pesu, pesu";


* ta teab, et kammiga kammitakse juukseid, ise öeldes "ammi, ammi";

* ta oskab kohvimasinal vajutada õigeid nuppe (sisse ja kohvi tegemise), pluss nõudepesumasina ja pesumasina nuppu (muidugi meiega koos), pluss ressiiveri nuppu oskab välja lülitada, sest teen seda alati kui tuttu lähme (kui mainid talle sõna tuttu, siis esimese asjana vajutatakse seda nuppu);


* ta oskab piltide järgi ära tunda loomi (mõne häält oskab isegi imiteerida, (nt.mjäu, auh). Ta tunneb ära sea (ütleb sika ja teeb öhh,öhh), koera (koe), kassi (kass), hobuse (obu), lind (lind), hiir (ei oska öelda), lammas (mamma), jänes (nännu), karu (mõmmi). Püüab isegi traktor öelda (tato). Neid sõnu on õppinud raamatust "Ott ja tema traktor";


* ta oskab öelda "nina" (näitab), "naba" (näitab), "kõhh" ehk kõrv (näitab), "sii-sii" on silm (näitab), öelda ei oska, aga kui küsida, kus on varbad/käed/suu/juuksed/põsed, siis näitab ja püüab järgi korrata (nt. põsk "põse");

* ta väga ei võõrasta;

* tal võtab aega uues kohas kohanemine;

See loetelu sai nüüd küll väga pikk, aga neid asju oskab ta teha. Võib olla jäi isegi midagi kirja panemata, aga kirja sai palju.

Kõik need asjad, muutused, õpingud on toimunud koostöös meie südame hääle, sisetunde ning Tipsuga. Ma õigemini me ei ole talle midagi peale sundinud/surunud. Kõik asjad on tulnud omal ajal. Last pole mõtet sundida kui ta selleks valmis pole.

Milliseid sõnu ta oskab:


Oeh, neid on kohe nii palju. Enamik loetlesin vist juba iga oskuse juurde ära. Sellises vanuses laps oskab väga hästi kuulata ja ära õppida ka sõnu, mis ei ole rasked. 


Ükspäev panime talle bodi selga ja ütlesime "kitseke". Tema ütles kohe "kiseke". 

Jõulude ajal olid väga hästi selge "kink", "päka" ehk päkapikk, vaatasime iga päev "Jõulutaadi suured saladused" ja ütlesin kas "juttu" vaatame, siis kordas iga päev "uttu". 


Ei maininud (võib olla käis isegi mõni järgnevatest sõnadest läbi9, aga veel oskab öelda;

* auto,
* saku-saku (kasutan kui kuivatan tal juukseid. Ise imiteerib ka seda kui rätiku kätte saab),
* tita,
* tuli ehk tui,
* tädi, onu oskab öelda,
* piiti ehk pult,
* tantsu-tantsu,
* sõidu-sõidu,
* sõnad hammas, mamma on tema jaoks sama, mis lammas (eks selle kõla pärast),
* nuku (on vahel ka tita),
* pall,
* kui enne oli, et "mimi" sajab, siis nüüd on "umi" ehk lumi,
* kui enne oli "Eppa", siis nüüd on "Peppa",
* oskab öelda oma sõbranna Saskia hüüdnime "Sassu",
* oota ehk oota,
* oi-oi-oi, kui mingi pahanduse teeb,
* kukkus,
* "pini" ehk pirni,
* tekk "tekki", padi "padi",
* tuttu tähendabki tuttu minekut,
* "maka" ehk maga,
* kaissu (ütleb kui tahab meie kaissu tulla),
* "kõõki" ehk kööki,
* ilmselgelt oskab öelda emme ja issi.

Sai päris pikk loetelu. Võib olla jäi isegi midagi kirja panemata, aga niipalju kui mõtisklesin, tulid sellised mõtted.

Siinkohal ongi õige aeg lõpetada ühe toreda lausega, mis mu ema nädalavahetusel Carola kohta ütles, kui avastas, et tal peas mitu pöörist; ,,Temast tuleb vist tark tüdruk".
Eks iga vanema jaoks on tema laps kõige tublim, aga kui need mõtted nüüd kõik kirja said, siis sellesvanuses laps on tõesti tubli.
Ise naerame, et võib minna sügisest lasteaeda.

Vot selline asjaline on meie 1,4 aastane ja 19 päevane tüdrukutirts.

Vot niimoodi vaadatakse Peppat💕

Nüüd lähme Vunksuga kribinal, krabinal lund ja päikest nautima.

Toimekas oktoober

Sauki, Ohoo, keegi on saanud arvuti taha, et oma mõtteid kirja panna.  Etteruttavalt, et postitus võib olla pikk, sest teen ühe kokkuvõtv...